Otázky položené kandidátům:

Otázky řeší složitější témata, proto pro jejich lepší pochopení lze využít přiložené vysvětlující odkazy k bližšímu studiu. Přesto je možné na všechny otázky odpovědět jednoduše „ANO“ nebo „NE“.

Odpověď „ANO“ je vždy chápána jako postoj podporující prorodinné hodnoty.

1) Podpoříte narovnání podmínek pro pracující rodiny s více dětmi, včetně menšího zasahování státu do jejich rodinného uspořádání?

Vysvětlení:

Rodiny s více dětmi nesou výrazně vyšší náklady na bydlení, dopravu, péči a vzdělávání. Kvalitní výchova těchto dětí je zásadní pro budoucnost naší společnosti i stabilitu sociálního systému. Přesto stát jejich péči často neoceňuje a brání plné autonomii rodiny. Vládní úsporná opatření pro rok 2025 omezila daňové výhody, například slevu na nepracujícího manžela/manželku, která byla využívána zejména rodinami s jedním výdělkem a více dětmi. Navíc zavedení tzv. super dávky penalizuje neformální péči rodiče v domácnosti, například matky, která se rozhodla zůstat mimo pracovní trh, aby se mohla věnovat dětem. Tento přístup může rodiny připravit až o 87 tisíc korun ročně, což jako jediná státní podpora po třech letech věku dítěte výrazně zhoršuje rodinnou finanční situaci.

Podpora rodin by měla být zároveň v souladu s názory většiny společnosti, která podle průzkumů odmítá zkrácení rodičovské a oceňuje nenahraditelnost času rodičovské péče i během raného dětství. Studie navíc potvrzují, že lepší finanční podmínky vedou k delšímu setrvání matek doma, což prospívá vývoji dětí a snižuje potřebu externích služeb. Kvalitní rodinné zázemí v raných letech života tak přináší dlouhodobé společenské i ekonomické benefity, které by měl stát podporovat více než doposud.


Co požadujeme:

  • Znovuzavedení daňové slevy na nepracujícího manžela/manželku
  • Zavedení daňové slevy na děti
  • Zásadní srovnání finanční podpory péče o děti od 6 měsíců do 3 let a 7 let
  • Změnu pravidel super dávky, aby mohly bonus na dítě čerpat i rodiny s jedním výdělkem

2) Budete podporovat zastavení reformy základního školství, která rozvolnila učivo a přidala ideologické prvky green dealové a genderové výchovy, aby se škola vrátila ke kvalitnímu vzdělání a respektu rodinných hodnot?

Vysvětlení:

Současná reforma rámcových vzdělávacích programů (RVP), schválená ministrem Bekem (STAN), zcela zrušila jasně definované učivo a místo něj obsahuje jen vágně formulované očekávané výsledky učení. Nové RVP kladou důraz na hodnoty a průřezová témata jako wellbeing, ochranu životního prostředí a gender, které nejsou neutrální, ale podporují ideologické směry green dealu a genderu. Místo pevného zaměření na základní znalosti a dovednosti žáků je nová reforma spíše (pře)výchovná, často v rozporu s hodnotami definovanými ve školském zákoně. Tento vývoj zasahuje do ústavou zaručeného práva rodičů na primární výchovu jejich dětí.

Co požadujeme:

  • Jednoduchou reformu RVP, která přinese jednoznačná kritéria vzdělávacích výstupů bez ideologických vlivů
  • Vytvoření učebnic, které se zaměří na kvalitní vzdělání bez převýchovy a budou dostupné i pro děti z méně příznivého sociálního prostředí
  • Zásadní omezení vlivu politických neziskovek s ideologickou agendou ve školství
  • Audit resortu školství a projektů financovaných z EU a dodržení doporučení NKÚ
  • Posílení rodičovských práv ve vzdělávacím systému

3) Budete podporovat posílení ochrany dětí a mladistvých před nezvratnými zásahy do jejich zdraví a práv v souvislosti se změnou pohlaví?

Vysvětlení:

Ústavní soud zrušil podmínku sterilizace pro úřední změnu pohlaví, přičemž Poslanecká sněmovna dosud nestihla upravit nebo zpřísnit související pravidla. Od 1. července 2025 tak lze změnit pohlaví na matrikovém úřadě na základě jediného potvrzení od poskytovatele zdravotních služeb, který má diagnostikovat trvalý nesoulad mezi biologickým pohlavím a prožívanou identitou.

Současná legislativa dovoluje začít hormonální léčbu transgender dětí již od 15 let, přičemž tato léčba nese potenciálně nevratná zdravotní rizika, jako jsou krevní sraženiny, srdeční problémy či trvalé omezení plodnosti. Přesto narůstá počet diagnostikovaných mladých lidí s genderovou dysforií, což je často podpořeno afirmativním přístupem i vlivem sociálních tlaků, které někdy vedou k předčasným zásahům bez dostatečného časového zkoumání stavu.

Výzkumy navíc ukazují, že u velké části adolescentů (67–90%) příznaky genderové dysforie spontánně ustupují, což zdůrazňuje potřebu opatrného přístupu, který upřednostňuje ochranu před nezvratnými lékařskými intervencemi do dosažení plné dospělosti.



Současný volný prostor poskytovatelům zdravotních služeb a absence jasných pravidel jsou v rozporu s posledními vědeckými poznatky a revizí přístupů v mnoha zemích světa. Nejvíce alarmující je, že stovky dětí pod vlivem těchto faktorů podstupují hormonální léčbu před osmnáctým rokem, což může vést k trvalým zdravotním následkům, které již nelze vrátit zpět. 

Co požadujeme:

  • Přijetí zákona, který stanoví, že hormonální léčba a další lékařské zásahy spojené se změnou pohlaví mohou být prováděny pouze u dospělých osob, schopných informovaného souhlasu – tedy od 21 let věku.
  • Zákaz afirmativního přístupu k transgender problematice ve školství.
  • Úřední změna pohlaví může být učiněna pouze na základě relevantního a přesvědčivého potvrzení odborníků a dostatečného časového testu a uzavřeného rozhodnutím správního nebo soudního orgánu.
  • Zavedení jasných právních záruk ochrany dětí a žen vůči osobám s úředně změněným pohlavím, s cílem zabránit situacím, kdy například biologičtí muži získávají přístup do prostor určených ženám či dívkám (vězeňská zařízení, převlékárny, sportovní soutěže apod.).

4) Jste pro úplný zákaz náhradního mateřství, protože vykořisťuje chudé ženy a mění děti ve smluvní produkty?

Vysvětlení:

Náhradní mateřství je často hlavně médii vnímáno jako cesta, která pomáhá párům a jednotlivcům naplnit touhu po dítěti, pokud jim v tom brání zdravotní důvody. Tento přístup vzbuzuje sympatie a vede ke snaze legalizovat – regulovat tuto oblast tak, aby byla údajně co nejbezpečnější a nejférovější pro všechny zúčastněné. Avšak zkušenosti z praxe i odborné analýzy ukazují, že náhradní mateřství samo o sobě představuje výrazné nebezpečí: často dochází k vykořisťování ekonomicky znevýhodněných žen, jejichž svobodná volba bývá zásadně omezena ekonomickými tlaky. Ženské tělo a schopnost rodit jsou tak redukovány na předmět komerční transakce. Děti narozené touto cestou se stávají předmětem smluvních dohod, což může narušit jejich práva a důstojnost.

Současný právní stav v České republice, kde není náhradní mateřství výslovně zakázáno, znamená riziko, že se tyto praktiky legalizují nebo tolerují, přičemž zkušenosti z jiných zemí ukazují, že jakákoli regulace v praxi často selhává v zamezení zneužívání, a to právě kvůli inherentní povaze této praxe jako komerčního využívání lidského těla a života.

Z tohoto důvodu je třeba prosadit úplný zákaz náhradního mateřství, aby bylo zabráněno dalšímu vykořisťování žen a ochráněny základní lidské hodnoty, práva dětí a důstojnost všech zúčastněných..

Co požadujeme:

  • Úplný zákaz náhradního mateřství.
  • Zákaz uznání náhradního mateřství ze zahraničí.